Ur dagens Metro:
Starta och driv ett företag på nytt sätt
I medierna är bilden ofta ensidig: ”Framgångsrika” entreprenörer är de som har åstadkommit en imponerande tillväxt i form av pengar och anställda.
– Jag tror att det här blir en barriär för många att bli företagare. Själv drog jag mig länge för att starta företaget eftersom jag inte alls kände igen mig i bilden av den typ av entreprenör som dyker upp i ”Draknästet”, säger Marlena Batist.
Hon och medieentreprenören Carlos Rojas har skrivit boken ”Så här kan du också starta eget företag” för att ifrågasätta, eller kanske snarare nyansera, den stereotypa bilden av entreprenörskap.
– Framgångsrik och rik är två olika saker. Vi menar att du inte är framgångsrik om företagandet leder till att du väljer bort vad som är verkligt viktigt för dig i livet.
På bokomslaget sitter Marlena med sin laptop på en paradisstrand, en bild från fjolåret när hon under några månader jobbade på distans från några av världens vackraste stränder.
En bild av framgång?
– För vissa är det drömmen. För egen del upptäckte jag att min dröm är att bidra och skapa mer här hemma i Sverige. Det känns mer meningsfullt för mig. Meningsfullheten är viktig.
Tänk först,
entreprenöra sedan
entreprenöra sedan
Hur framgångsrikt ett entreprenörskap är brukar mätas i hur mycket man har vuxit och hur mycket pengar som tjänas. Men rik är inte detsamma som framgångsrik. Börja därför med att först definiera framgång för dig. Vad är ditt drömliv? Låt sedan företagandet stödja den drömmen.
Strunta i att göra
allt perfekt
allt perfekt
Att nå upp till 99 procent är oerhört mycket mer tidskrävande och tar mycket mer energi än att nå 95, så satsa på ”good enough” – annars är risken att du fastnar i planerings- och
logodesign-fasen i stället för
att komma ut på marknaden snabbt.
logodesign-fasen i stället för
att komma ut på marknaden snabbt.
Dela med dig och bli rik
Många håller sin idé hemlig hela vägen fram till lansering. Risken är då att du plöjer in veckor och månader av tid, åtskilliga tusenlappar i investeringar, på något som sedan inte går att sälja. Involvera din idealkund från början i stället. Lyssna på vad hon vill ha, så får du fram en produkt som hon vill köpa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar